مفهوم
بیش تنیدگی عبارت است از ایجاد یک تنش ثابت و دائمی (Prestress) در یک عضو بتنی به نحو دلخواه و به اندازه لازم، به طوریکه در اثر این تنش، مقداری از تنشهای ناشی از بارهای مرده و زنده در این عضو خنثی شده و در نتیجه مقاومت باربری آن افزایش پیدا میکند. هدف اصلی، محدود کردن تنشهای کششی و ترکهای ناشی از لنگر خمشی، تحت تاثیر بارهای وارده در آن عضو میباشد. بتن جسمی است مقاوم در مقابل فشار، ولیکن مقاومت آن در مقابل کشش بسیار کم میباشد، بنابراین میتوان با وارد کردن فشار به بتن، کشش ایجاد شده در اثر بار مرده و زنده را در عضو بتنی تقلیل و در نتیجه مقاومت آن را افزایش داد.
کاربرد
نمودن مقاطع از دیرباز از پلها و اسکلهها کاربرد داشته و در سالها ی اخیر استفاده از آن در سقفهای دال تخت، با دهانههای بلند و خصوصا در سقف پارکینگهای طبقاتی و عموما اعضایی که تحت اثر خمش میباشند، توسعه یافته است.عملکرد
در این سقفها با بوجود آوردن نیروی اضافی فشاری در بتن، قسمتی از تنش های کششی بتن خنثی شده و در نتیجه سطح مقطع فشاری بتن افزایش مییابد. در این نوع سقفهای، نیرویدر بتن، توسط کشش کابلها بعد از ریختن بتن و رسیدن بتن به مقاومت لازم، ایجاد میشود. این روش به صورت کارگاهی یا کارخانهای قابل انجام است و با مخفف (TP) شناخته میشود. در اجرای سقفهای TP ابتدا غلافهای فلزی جایگذاری میشوند. سپس، کابلها درون غلاف قرار گرفته و پس از بتن ریزی و رسیدن بتن به مقاومت لازم، (میزانی ذکر شده در مدارک محاسباتی طرح) کشیده میشوند. در مرحله بعد به منظور محافظت کابلها در برابر خوردگی و زنگ زدگی، گروت یا دوغاب سیمانی و یا مواد پلیمری مانند انواع مناسب قیر یا گریس به درون غلافها تزریق میشود.مزایا
در این سقفها به دلیل افزایش سطح مقطع موثر فشاری بتن، ضخامت دال کاهش یافته و علاوه بر کاهش وزن امکان اجرای دهانههای بلند فراهم میشود از سوی دیگر با نمودن مقطع و کاهش و یا حذف عمق ناحیه کششی بتن، ترک خوردگی و توسعهٔ آن در مقطع بتنی، کاهش یا حذف شده و در نتیجه دوام مجموعه و مقاومت آن در محیطهای خورنده افزایش میابد. در این سیستم به دلیل کاهش ضخامت سقف، علاوه بر کنترل تنشهای خمشی و برشی و تغییر شکلها، کنترل برش پانچ در محل اتصال دال به ستون نیز حایز اهمیت میباشد.[۳] به طور کلی میتوان را به صورت زیر برشمرد. ۱-نداشتن ترکهای دائمی یکی از مهمترین خواص سازههای این نوع بتن نداشتن ترکهای دائمی میباشد. این موضوع باعث دوام بیشتر این نوع سازهها نسبت به سازههای بتنی و بتن آرمه میشود. این امر به خصوص در محیطهایی با گازها و زمینهای خورنده و همچنین سازههای دریایی بسیار حائز اهمیت میباشد. برتری این نوعبتن نسبت به بتن آرمه در ساختمان تانکرهای آب و مخازن به جهت نداشتن ترک واضح است.
۲-وزن کمتر سازه وزن سازههای به مراتب از وزن سازههای بتن آرمه معادل کمتر است. اولاً چون از مقاومت تمام سطح مقطع بتن استفاده میشود، میزان بتن لازم کمتر است. ثانیاً چون فولاد مصرفی دارای مقاومت زیادتری است، معمولاً وزن فولاد لازم بین یک سوم تا یک پنجم وزن فولاد معمولی معادل میگردد.
۳-نداشتن خیز به سمت پایین خیز به طرف پایین (deflection) تیرهای بتنی تحت اثر بارهای سرویس معمولاً بسیار کم میباشد. زیرا قبل از وارد آمدن بارهای سرویس، تحت تاثیر نیروهای مقداری خیز به طرف بالا در تیر به وجود آمده است، که از شدت خیز به طرف پایین میکاهد.
۴-تست سازه قبل از بارگذاری در سازههای بتن قبل از وارد آمدن بارهای سرویس، سازه به وسیله نیروی آن به شدت بارگذاری شده و بتن و فولاد تحت اثر تنشهای زیادی قرار میگیرد، و این خود یک نوع امتحان از نظر مطمئن بودن بتن و فولاد میباشد.
۵-قابلیت انعطافپذیری با تغییر مقداری نیروی آن میتوان سازه را صلب و یا انعطافپذیر کرد، بدون اینکه مقاومت نهایی آن تغییری بکند.
۶-اقتصادی بودن سازه سازههای معمولاً برای دهانههای بزرگ و بارهای سنگین اقتصادی تر از سازههای بتن آرمه میباشد.
۷-انعطافپذیری در معماری سازههای به دلیل حذف بعضی از ستونها و پایهها، امکان اجرای سازه با دهانههای بزرگتر را امکانپذیر ساخته و قابلیت سازه از نظر معماری را افزایش میدهد.
به عنوان مثال سطح هیپربولوئید (که از دوران هذلولی به وجود میآید) آن برای پوشش سقف ساختمانهای صنعتی با دهانههای ۱۰ تا ۱۸ متر، سازههای فضایی و … از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه و از نظر آرشیتکتی بسیار زیبا میباشد.
معایب
تخریب این سیستم سقف به دلیل وجود میلگردهای آن بسیار پر خطر بوده و باید با روشهای خاص توسط تیم فنی آموزش دیده، صورت گیرد. از نکات حائز اهمیت در اعضای آن پس کشیده، مسئله افت و وادادگی کابلها به دلایلی نظیر، کاهش اصطکاک بین کابل و غلاف، لغزش مهار انتهایی و فرو رفتن گوه گیرداری در ابتدا و انتهای کابل، کهولت کرنش (relaxation) و شل شدگی فولاد، جمع شدگی بتن یا خزش و انقباض و آب رفتگی بتن به مرور زمان میباشد که لازم است به دقت محاسبه شده و مورد توجه قرار گیرد. از دیگر مواردی که در اعضای آن باید به آن توجه نمود دقت عملی است که باید در هنگام تخریب به عمل آید. تخریب این سیستم سقف به دلیل وجود میلگردهای آن بسیار پر خطر بوده و باید با روشها ی خاص توسط تیم فنی آموزش دیده، صورت گیرد.الزامات
در این سقفها به منظور دست یافتن به یک طرح بهینه از لحاظ مقدار مصالح، وزن و هزینه، از بتن و فولادهای با مقاومت بالا استفاده میشود. در سقفهای این نوع کشیده حداقل رده بتن باید c30 باشد. در زمان اجرا، کنترل کیفیت مواردی نظیرف محل و نحوه جایگذاری کابلها، میزان نیروی پس کشیدگی، کفایت تزریق گروت در قلافها بسیار حائز اهمیت میباشد.
- انقباظ یا آب رفتگی بتن که به علت خروج آب از بتن به مرور زمان میباشد (shrink age)
- افت ناشی از تغییر شکل نسبی الاستیک بتن
- استفاده از سیستم سقف دالهای تخت آن پس کشیده، در دهانههای بلند تر از ۷ متر توجیه اقتصادی دارد.
- در استفاده از دالهای تنیده پس کشیده به لحاظ بزرگ بودن دهانهها و وجود نیروهای ثقلی قابل ملاحظه، در نظر گرفتن تمهیدات لازم به منظور کنترل برش سوراخ کننده (punch)بسیار حائز اهمیت میباشد.
- نظر به اینکه سیستم سقف بتنی پیش تنیده پس کشیده عمدتاً بصورت دال تخت کاربرد دارد، لذا بر اساس توصیه بند ۵-۸-۳-۲ آئین نامه ۲۸۰۰ ایران، در زمان استفاده از سیستم دالهای تخت و ستون، ارتفاع ساختمان به ۱۰ متر یا حداکثر ۳ طبقه محدود میشود. در غیر اینصورت استفاده از دیوارهای برشی بتن آرمه الزامی خواهد بود.
- ضوابط طراحی و اجرای سیستم سقف بتنی پیش تنیده پس کشیده باید براساس آئین نامهACI 318 آئین نامه طرح و محاسبة قطعات بتن پیش تنیده موضوع نشریه شماره ۲۵۰ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که بخش الحاقی آیین نامه بتن ایران(آبا) میباشد، انجام شود.
- رعایت حداقل ردة بتن مصرفی معادل 30 C در این سیستم الزامی است.
- محافظت فولادهای پیش تنیدگی در برابر زنگ زدگی بسیار حائز اهمیت بوده و باید کابلها توسط دوغاب سیمان که بعد از کشیدن کابلها به داخل غلافها تزریغ میشود و یا مواد قیری یا گریس که روی آن میمالند از زنگ زدگی محافظت شوند.
بتن پیشتنیده (به انگلیسی: Prestressed concrete) روشی است برای برطرف کردن ضعف بتن در برابر کشش. از بتن پیشتنیده میتوان برای ساخت تیرها، کف طبقات یا پلهایی با طول دهنههای زیاد که در عمل با بتن مسلح معمولی قابل ساخت نیستند، بهره برد. از تاندونهای پیشتنیده (عموما کابلهای فولادی کششی)، برای ایجاد بارهای مقاوم استفاده میشود. این بارهای مقاوم، با ایجاد تنش فشاری، سبب به وجود آمدن تعادل با تنش کششی شده که این تنشهای کششی نیز در هنگام وارد آمدن بار خمشی در یک عضو فشاری بتنی ظاهر میشوند. در بتنهای مسلح معمولی، از میلگردهای فولادی در داخل بتن استفاده میشود.
روش ساخت
در این روش، قبل از بتنریزی، فولاد که به صورت مفتول یا کابل میباشد، تا نزدیکی حد جاریشدن کشیده میشود. پس از بتنریزی و گرفتن بتن و در نتیجه، ایجاد چسبندگی لازم بین فولاد و بتن، عامل کشش در فولاد حذف شده و در نتیجه، کلیهٔ نیروی کششی فولاد، به صورت فشاری وارد بتن میشود؛ بنابراین بتن، قبل از بارگذاری دارای تنشهای فشاری در کلیهٔ نقاط خود میباشد. حال اگر از این عضو به صورت خمشی استفاده شود، تا مرحلهای که تنش فشاری موجود، تنشهای کششی ناشی از خمش را خنثی نماید، عضو میتواند باربری داشته باشد. با استفاده از این شیوه، ترکهای موجود در ناحیهٔ کششی بتن مسلح حذف میشود و همچنین از تغییر شکلهای خمشی نیز به مراتب کاسته میشود.
